Nursing Career Demand at the baccalaureate level in Azuay 2019
PDF (Español (España))

Keywords

Nursing
University Degree
Baccalaureate
Selection

How to Cite

Pacurucu-Ávila, N. J., Calderón Guaraca , P. B., Moyano-Brito , E. G., Cañar-Torres , E. T., & Aguilar-Valenzuela , J. F. (2019). Nursing Career Demand at the baccalaureate level in Azuay 2019. Revista Estudiantil CEUS (Ciencia Estudiantil Unidad De Salud), 1(2), 5-10. Retrieved from https://ceus.ucacue.edu.ec/index.php/ceus/article/view/10

ARK

http://resolve.scienceontheweb.net/ark:/89949/ceus.v1i2.10

Abstract

Objective: To determine the demand for the Nursing Degree at the baccalaureate level in Azuay. Materials and methods: The research corresponds to a descriptive, cross-sectional field study, conducted in the period March - August 2019 in public and private secondary education institutions in the province of Azuay, Ecuador, a questionnaire previously validated to expert criteria was applied and with a instrument reliability of 0.7 determined by the Kuder Richardson coefficient, to a sample of 1508 high school students. The data were processed in the statistical program SPSS v.15. Results: The careers with the highest demand were: Medicine (26.9%), Nursing (10.7%), Psychology (8.9), Architecture (7.4%), Dentistry (7.2%). On the other hand, the study identified that 96.0% of the population surveyed wishes to continue their university studies, in face-to-face mode. Conclusions: High school students have a clear orientation of the University Career to follow, they are able to continue with the third level of study, they prefer the full-time face-to-face modality. The most important training careers in order of priority are: Medicine, Nursing, Psychology, Architecture, Dentistry.

PDF (Español (España))

References

López Alvarez M, Alonso Pérez S, Pozo Madera E, Guerra Cabrera E, Torres García C. Evolución histórica de la formación de los recursos humanos en Enfermería en Pinar del Río. 1961-2004. Rev Cienc Médicas Pinar Río. 2017 Jun;21(3):106–14.

Pedrosa OR, Caïs J, Monforte-Royo C. Emergencia del modelo de enfermería transmitido en las universidades españolas: una aproximación analítica a través de la Teoría Fundamentada. Ciênc Saúde Coletiva. 2018 Jan;23:41–50.

Stefania PSJ, Elizabeth RML. Percepción social de la profesión de enfermería por parte de los estudiantes de medicina de la facultad de ciencias médicas de la Universidad Central del Ecuador Quito, junio-juliO 2017. :63.

Alva J, Verastegui G, Velasquez E, Pastor R, Moscoso B. Oferta y demanda de campos de práctica clínica para la formación de pregrado de estudiantes de ciencias de la salud en el Perú, 2005-2009. Rev Peru Med Exp Salud Publica [Internet]. 2011 Jun [cited 2019 Sep 22];28(2):194–201. Available from: http://www.scielosp.org/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1726-46342011000200005&lng=es&nrm=iso&tlng=es

Sinchi ER, Gómez Ceballos GP, Sinchi Nacipucha ER, Gómez Ceballos GP. Acceso y deserción en las universidades. Alternativas de financiamiento. Alteridad [Internet]. 2018 Jun 26 [cited 2019 Sep 27];13(2):274–87. Available from: https://alteridad.ups.edu.ec/index.php/alteridad/article/view/2.2018.10

Universidad de Camagüey. Dirección de Información Científico-Técnica. CG, Cuba. Ministerio de Educación Superior. JM, Valdés Bencomo YD. La investigación científica en las universidades ecuatorianas. Prioridad del sistema educativo vigente. Rev Cuba Educ Super [Internet]. 2017 [cited 2019 Sep 27];36(2):113–25. Available from: http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0257-43142017000200011

Corral Jorge, Barberán José, Almeida Fernando. El desempeño profesional: tendencias en el desarrollo de los estudiantes de la universidad Laica Eloy Alfaro de Manabí, Ecuador. Opuntia Brava [Internet]. 2019 Feb 18 [cited 2019 Oct 16];11:13–22. Available from: http://opuntiabrava.ult.edu.cu/index.php/opuntiabrava/article/view/654

Barrios E,Algora A RN. Concepción metodológica del diseño y rediseño de carreras en la Universidad Internacional SEK Ecuador. Innova Res J [Internet]. 2016 Oct 30 [cited 2019 Oct 16];1(10):104–14. Available from: http://revistas.uide.edu.ec/index.php/innova/article/view/108

Galvez J AB. Factores sociales que influyen en el ingreso de estudiantes a la universidad [Internet]. Estatal de Cuenca ; 2015 [cited 2019 Sep 19]. Available from: http://dspace.ucuenca.edu.ec/bitstream/123456789/25268/1/TESIS.pdf

Ordóñez Marco MT. Modelo de tutoría entre pares como alternativa para la formación de los estudiantes bajo la política de cuotas de la Universidad Politécnica Salesiana Sede-Cuenca, Ecuador. Rev Cuba Educ Super [Internet]. 2018 [cited 2019 Sep 27];37(3). Available from: http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0257-43142018000300015&lng=es&nrm=iso&tlng=es

Villafuerte Stephen. Incidencia Distributiva del Gasto Público y Funciones de Demanda en el Ecuador: Educación, Salud y Crédito Agrícola del BNF [Internet]. 1997 [cited 2019 Sep 22]. Available from: https://biblio.flacsoandes.edu.ec/libros/digital/45480.pdf

Briones Gladys S, Norberto P, García RE. La innovación Tecnológica en la vinculación Universidad empresa gobierno en el Ecuador y su influencia Social. REFCalE Rev Electrónica Form y Calid Educ ISSN 1390-9010 [Internet]. 2017 Sep 16 [cited 2019 Oct 16];5(2):150–66. Available from: http://www.refcale.uleam.edu.ec/index.php/refcale/article/view/1794

Aguilar I CN. Estudio de la demanda de carreras universitarias a nivel de bachillerato. Econ y Negocios [Internet]. 1970 Jan 1 [cited 2019 Sep 19];7(1):15. Available from: https://revistas.ute.edu.ec/index.php/economia-y-negocios/article/view/247

Alvarz M, Cruz T TC. Orientación Educativa e Intereses Profesionales deEstudiantes Bachilleratosde la Ciudad de Azogues. Cent Investig [Internet]. 2017 [cited 2019 Sep 19];1. Available from: http://investigacion.utmachala.edu.ec/proceedings/index.php/utmach/article/view/171/145

Ramos Araceli SM. La Función Tutorial en la Universidad y la Demanda de Atención Personalizada en la Orientación. Educ XX1 [Internet]. 2012 Jun 21 [cited 2019 Sep 22];2(1). Available from: http://revistas.uned.es/index.php/educacionXX1/article/view/381

Jimenez A Aguirre J. Estudio d la demnada Social y mrcado ocupacional de la carrera de enfrmeria. Estud la Demanda Soc y Merc Ocup la carrera Enfermería la UNS [Internet]. 2017 [cited 2019 Sep 19]; Available from: https://uns.edu.pe/archivos/Enfermería.pdf

Cano María. Motivación y elección de carrera. Rev Mex Orientación Educ [Internet]. 2008 [cited 2019 Sep 22];5(13):6–9. Available from: http://pepsic.bvsalud.org/scielo.php?script=sci_arttext&pid=s1665-75272008000100003

Calle Ramírez DC, Santacruz Moncayo TC. Modelo de responsabilidad social universitaria aplicado en la Universidad Politécnica Salesiana Sede Cuenca. 2011 [cited 2019 Sep 22]; Available from: https://dspace.ups.edu.ec/handle/123456789/1331

Creative Commons License

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.

Copyright (c) 2019 Nube Johanna Pacurucu-Ávila, Prissila Banesa Calderón Guaraca , Edison Gustavo Moyano-Brito , Erika Tatiana Cañar-Torres , Josué Francisco Aguilar-Valenzuela

Downloads

Download data is not yet available.