Student satisfaction level of the Enrollment, Mobility and Graduation Unit at an Ecuadorian University
PDF (Español (España))

Keywords

quality
students
satisfaction
enrollment

How to Cite

Cevallos-Vásquez, A. J., Echeverría-León, B. P., Sotomayor-Preciado, A. M., & Zhunio-Bermeo, F. I. (2021). Student satisfaction level of the Enrollment, Mobility and Graduation Unit at an Ecuadorian University. Revista Estudiantil CEUS (Ciencia Estudiantil Unidad De Salud), 3(1), 13-18. Retrieved from https://ceus.ucacue.edu.ec/index.php/ceus/article/view/48

ARK

http://resolve.scienceontheweb.net/ark:/89949/ceus.v3i1.48

Abstract

Introduction: The evaluation of university quality is a continuous process that seeks excellence of tangible and intangible elements, in relation to whether in quantity and quality these resources are adequate for the satisfaction of the daily activities of the institution. Objective: To evaluate the satisfaction of the quality of the services provided by the Enrollment, Mobility and Graduation Unit (UMMOG) in the Faculty of Chemical and Health Sciences of the Technical University of Machala.  Materials and Methods: Quantitative, descriptive and cross-sectional study. The population consisted of students belonging to the Faculty of Chemical and Health Sciences. The sample was selected through probabilistic convenience sampling, giving a total of 281 students surveyed. Data collection was through a survey conducted by the authors and validated by expert criteria. For data analysis, frequency and percentage tables were used for demographic variables and the level of satisfaction using the SPSS software version 15. Results: It was determined that 60.5% of the students surveyed rated the attention provided by the UMMOG as fair. 51.6% of the participants do not consider the infrastructure of the department to be adequate. Regarding enrollment, 40.57% of the student sample mentioned that this process is regular. Conclusion: Most of the students rate the attention of the Enrollment, Mobility and Graduation Unit as regular and bad, that is, there is a low level of satisfaction in this aspect; and among the factors that influence the quality of the attention and services provided by the UMMOG are the treatment offered by the staff, attention schedules, time taken to resolve requests, enrollment process and infrastructure.

Keywords: quality, students, satisfaction, enrollment.

PDF (Español (España))

References

Hernández Palma H, Barrios Parejo I, Martínez Sierra D. Gestión de la calidad: elemento clave para el desarrollo de las organizaciones. Criterio Libre. 2018 Enero-Junio; 16(28): p. 179-195.

Escobar Valencia M, Mosquera Guerrero A. El marco conceptual relacionado con la calidad: una torre de Babel. Cuadernos de Administración. 2013 Julio-Diciembre; 29(50): p. 207-216.

Torres Samuel M, Vásquez Stanescu CL. Modelos de evaluación de la calidad del servicio: caracterización y análisis. Compendium. 2015 Julio-Diciembre; 18(35): p. 57-76.

Tumino MC, Poitevin ER. Evaluación de la calidad de servicio universitario desde la percepción de estudiantes y docentes: caso. Revista Iberoamericana sobre Calidad, Eficacia y Cambio en Educación. 2014 agosto; 12(2).

Buela-Casal G, Vadillo Ó, Pagani R, Bermúdez MdlP, Sierra JC, Zych I, et al. Comparación de los indicadores de la calidad de las universidades. RUSC. Universities and Knowledge Society Journal. 2009; 6(2): p. 9-21.

CORNEJO OGG. CALIDAD DE SERVICIO Y SATISFACCION DE LOS ESTUDIANTES USUARIOS CON LA ATENCION ADMINISTRATIVA EN LA FACULTAD CIENCIAS CONTABLES Y ADMINISTRATIVAS, UNA-PUNO, 2017. Tesis. Puno: Universidad Nacional Altiplano, FACULTAD DE CIENCIAS CONTABLES Y ADMINISTRATIVAS; 2017.

Miñano Olazabal ECL, Núñez Espada IdR. “Nivel de satisfacción de los estudiantes y el proceso administrativo del área de servicio de atención al estudiante del Instituto Superior IDAT – Lima Centro, 2019. Trabajo de Investigación. Lima: Universidad Tecnológica del Perú, Facultad de Administración y Negocios; 2019.

Anchundia Ayala C, Saad de Janon J. NIVEL DE SATISFACCION DE LOS ESTUDIANTES UNIVERSITARIOS FRENTE A LOS SERVICIOS QUE PRESTAN LAS UNIVERSIDADES A LA COMUNIDAD ESTUDIANTIL: CASO GUAYAQUIL. Guayaquil: ESPOL; 2009.

Cárdenas Pérez A. Calidad en la gestión universitaria ecuatoriana: Una búsqueda latente de eficiencia. Revista Multiciencias. 2016 julio; 16(2).

CACES. Modelo de Evaluación Externa de Universidades y Escuelas Politécnicas 2019. Quito: Consejo de Aseguramiento de la Calidad de la Educación Superior; 2019.

Espinoza Cevallos C. Calidad de la educación e índices de gestión en relación con el presupuesto de las universidades del Ecuador en el año 2015. Revista Universidad y Sociedad. 2016; 8(2): p. 210-217.

Ramón Alvarez , Vernazza. VALUACIÓN DE UN INSTRUMENTO DE MEDICIÓN DEL NIVEL DE SATISFACCIÓN ESTUDIANTIL A TRAVÉS DE LA APLICACIÓN DE MODELOS DE ECUACIONES ESTRUCTURALES. Cuadernos Del CIMBAGE. 2018; 1(19): p. 1-25.

Feijoo Aguilar J, Terranova Moreira C. PROPUESTA DE MEJORA DE LOS PROCESOS DE MATRICULACION E INGRESO DE NOTAS DE LOS ESTUDIANTES EN LA FACULTAD DE ADMINISTRACIÓN, FINANZAS E INFORMÁTICA (UNIVERSIDAD TÉCNICA DE BABAHOYO). Tesis de Grado. Guayaquil: Universidad Católica de Santiago de Guayaquil; 2011.

Medición de la calidad del proceso de matrícula, mediante la percepción del grado de satisfacción de los estudiantes del Programa de Fisioterapia de la Universidad Manuela Beltrán – UMB (Bogotá D.C.). Tesis de Grado. Bogotá: Tecnológico de Monterrey. Escuela de Graduados en Educación; 2012.

Morales Gonzáles MA. UTILIZACIÓN DE UN MODELO DE MEDICIÓN DE CALIDAD PARA DIAGNOSTICAR LOS PRINCIPALES PROBLEMAS DE LA FACULTAD DE CIENCIAS ADMINISTRATIVAS EN LA UNIVERSIDAD DE GUAYAQUIL. Tesis. Guayaquil: Universidad de Guayaquil, Facultad de Ciencias Administrativas; 2015.

Creative Commons License

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.

Copyright (c) 2021 Angie Johanna Cevallos-Vásquez, Bárbara Paulette Echeverría-León, Anita Maggie Sotomayor-Preciado, Fanny Isabel Zhunio-Bermeo

Downloads

Download data is not yet available.